گاز هیدروژن سولفید

گاز سولفید هیدروژن یا هیدروژن سولفوره با فرمول مولکولی H2S که به اسید سولفیدریک یا هیدروسولفوریک اسید نیز معروف است ، گازی است بی رنگ ، سمی و قابل اشتعال که در غلظت های پایین دارای بوئی متعفن شبیه به بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت های بالا دارای بوئی شیرین است .

گاز هیدروژن سولفید

 

تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط گازی  P10 یا میکس P10 درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری (وزنی) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز متان وارداتی  گرید ۴٫۸ و گاز آرگون وارداتی گرید ۵٫۵) تهیه می نماید.
گاز آرگون دارای وزن اتمی  ۳۹٫۹۴۸ gr/mol است.
۱- شیرهای برنجی : در گازهای غیرخورنده فارغ از آتش زا و یا بی اثر بودن گاز از شیرهای برنجی استفاده می شود ( البته بسته به نوع مشتری و و بنا به درخواست ایشان شیرهای برنجی با روکش کروم نیز قابل ارائه می باشد)
شایان ذکر است، نحوه ی کار این چرخه های تبریدی برپایه ی تغییر فازهای پیاپی بین مایع و گاز استوار می باشد.
از احتراق کامل گاز اتان که یک واکنش به شدت گرمازا است و با آزاد شدن ۱۵۶۱ کیلوزول انرژی در هر مول می باشد ، گاز دی اکسید کربن و آب بدست می آید .
۱٫ سیلندر های کربن استیل : این سیلندرها بسیار پرکاربرد می باشند و برای گازهای اینرت ( بی اثر ) و واکنش ناپذیر مورد استفاده قرار می گیرند و دارای قیمت مناسب می باشند.
گاز Z-Air در صنعت گاز به عنوان یک مخلوط های گازی هم شناخته می شود زیرا از ۲۰٫۵% اکسیژن و ۷۹٫۵% نیتروژن تشکیل شده است.
هلیوم دارای پایین‌ترین نقطه ذوب ( نزدیک به صفر مطلق ) در میان عناصر است و تنها مایعی است که با کاهش دما به جامد تبدیل نمی شود و در فشار استاندارد تا دمای صفر مطلق به حالت مایع باقی می‌ماند ؛ ( تنها با افزایش فشار میی توان آن را به جامد تبدیل نمود. )
در سال ۱۹۰۸ فیزیکدان هلندی هایک موفق شد  با رساندن دمای هلیوم به زیر یک کلوین هلیوم مایع تولید کند اما با توجه به اینکه هلیوم فاقد نقطه ی سه گانه ( دمائی که در آن هر سه فاز جامد ، مایع و گاز با هم در تعادل باشند ) است امکان ایجاد هلیوم جامد با کاهش دما میسر نمی باشد مگر با افزایش فشار که در سال ۱۹۲۶ ویلیام کیزوم با افزایش فشار بر یک سانتی متر مکعب هلیوم آن را به جامد تبدیل کرد.
این هوای فشرده به کمک روش هائی رطوبت زادائی و عاری از بخار آب می شود  تا حداقل رطوبت ممکن را داشته باشد به همین دلیل به هوای خشک مشهور است.
از این سیلندرها برای گازهای مایع شونده که فشار بالایی ندارند مثل هیدروکربن های سنگین ،  دی اکسید کربن ، دی اکسید گوگرد و  فریون ها  استفاده می شود.
آمونیاک گازی است بی رنگ ، قابل اشتعال و با مزه ای فوق العاده تند و زننده که استنشاق آن در یک غلظت قابل توجه سبب جاری شدن اشک و در نهایت خفگی می گردد.
بر این اساس سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی مشکی ( نماد گازنیتروژن ) ، قهوه ای ( نماد گاز هلیوم ) و طوسی سیر ( نماد گاز دی اکسید کربن ) می باشد.
۱- در پالت های فیتینگی با توجه به اینکه بخش منیفولد پالت از قطعات و  اتصالات به هم پیوسته تشکیل شده است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد این اتصالات به راحتی باز شده و قطعه ی آسیب دیده قابل تعویض است، در صورتی که در پالت هایی که قسمت منیفولد آنها از نوع جوشکاری است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد بهترین راهکار تعویض کل منیفولد می باشد( درصورت عدم تعویض می بایست محل آسیب دیده بریده و لوله جایگزین جوشکاری شود که این مسئله علاوه بر زمان بر بودن، احتمال آسیب مجدد پالت بدلیل جوشکاری صورت گرفته را افزایش می دهد. )
گاز استیلن با توجه به ساختار شیمیائی که دارد دارای بالاترین نقطه ی اشتعال در میان هیدروکربن هاست.
۱- بازرسی ظاهری و چشمی سیلندر یا کپسول گاز : طی این مرحله سیلندرها از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می گیرند تا هر گونه فرو رفتگی برآمدگی و شکاف احتمالی در بدنه ی سیلندر رسد شود و سیلندر هایی که میزان فرو رفتگی و یا برآمدگی های آن ها از حد مجاز ذکر شده در استاندارد فراتر باشد از سیلندر های سالم جدا و بسته به میزان فرورفتگی و یا برآمدگی ممکن است سیلندر از رده خارج شود و یا وارد آزمون هیدرواستاتیک شود.
هیدرو کلروفلوئوروکربن ها (HCFC) و کلروفلوئوروکربن ها (CFC) از عمده ترین گازهای سرد کننده می باشند که با وجود غیر سمی بودن ، عدم واکنش پذیری و غیر قابل اشتعال بودن به دلیل تولید گازهای گلخانه ای که منجر به تخریب لایه ی اوزون و در نهایت گرم شدن زمین می شود ، استفاده از این گازها در حال منسوخ شدن می باشد بطوریکه در کشورهای پیشرفته مصرف برخی از این گاز ها پیگرد قانونی دارد.
گاز پروپان سومین عضو از خانواده ی آلکان هاست که از سه کربن تشکیل شده است و دارای فرمول شیمیائی C3H8 است .
شایان ذکر است؛ سیلندر های ۵۰ لیتری دارای فشار کاری ۲۰۰ بار و فشار تست ۳۰۰ بار می باشند و مابقی سیلندرها دارای فشار کاری ۱۵۰ بار و فشار تست ۲۵۰ بار هستند.
رنگ آمیزی سیلندر های مخلوط های گازی  یا گاز کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد که بر این اساس بدنه سیلندر ها طوسی روشن و گلوئی بر اساس ترکیبات موجود رنگ آمیزی می شود.
از اختلاط ۵۰ تا ۹۰ درصد این گاز با گاز پروپان، گاز مایع ( LPG )به دست می آید.